کد مطلب:173215 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

مظلومیت امام سجاد
موضع گیری سیاسی امام سجاد علیه السلام از ویژگی خاصی برخوردار بود، امامت آن حضرت با خلافت عبدالملك بن مروان و ولید بن عبدالملك همزمان بود.

در این دوره، از نظر امام علیه السلام زمینه مبارزه نظامی وجود نداشت؛ زیرا آن حضرت طعم تلخ بی وفایی مردم را در كربلا چشیده بود و می دانست جامعه برای دریافت معارف و فرهنگ آمادگی ندارد. در این موقعیت سیل عقاید ضد دینی جامعه اسلامی را فراگرفته بود و مردم، بویژه نسل جدید، به احكام و مبانی اسلام پایبند نبودند.

امام سجاد علیه السلام، با تشخیص درست واقعیات جامعه، به ایجاد انگیزه های معنوی در مردم پرداخت و آن ها را به خداترسی و كرنش در برابر معبود یكتار فراخواند.

آن حضرت، در قالب دعا و تضرع و گریه، فضایی معنوی در جامعه پدید آورد و اعمال ستم پیشگان بنی امیه را مورد اعتراض قرار داد.

آن بزرگوار در یكی از دعاهایش چین مناجات می كند:

اللهم ان هذا المقام لخلفائك و أصفیائك و مواضع أمنائك فی الدرجة الرفیعة التی اختصصتهم بها قد ابتزوها، و أنت المقدر لذلك، لا یغالب أمرك، و لا یجاوز المحتوم من تدبیرك كیف شئت و أنی شئت، و لما أنت أعلم به غیر متهم علی خلقك و لا لارادتك حتی عاد صفوتك و خلفاؤك


مغلوبین مقهورین مبتزین، یرون حكمك مبدلا، و كتابك منبوذا، و فرائضك محرفة عن جهات أشراعك، و سنن نبیك متروكة، اللهم العن أعداءهم من الأولین والآخرین، و من رضی بفعالهم و أشیاعهم و أتباعهم؛ پروردگارا، دولت و حكومت ویژه خلفا و برگزیدگان توست. آنان كه از سوی تو چنین فرمان داشتند و برای نمایندگی ات در زمین از شایستگی برخوردار بودند. تو چنین خواسته ای و اراده تو به هر چه بپیوندد، با مصلحت مطلق و خیر محض مقرون است؛ ولی برگزیدگان پاكدامن و شایسته تو مقهور و مغلوب و مظلوم به سوی تو بازگشتند.[ حقوق آن ها را پایمال و به آن ها ستم شده است ]آن ها فرمان تو را دست خوش تعطیل و اهمال یافتند، كتابت را متروك و سنت های پیامبرت را پایمال دیدند.

پروردگارا! بر دشمنان برگزیدگانت و آنان كه به دشمنی این قوم راضی اند، لعنت و نكبت فرو فرست و پیروان گمراه و سیاه كارشان را از درگاه خود دور ساز. [1] .


[1] صحيفه سجاديه، دعاي 48، فراز نهم و دهم.